Flere har beskrevet Super Bowl som en reklameblok afbrudt af korte sekvenser med mænd der, iført hjelme og skumpuder, løber sammen. Den gennemsnitlige pris for 30 sekunders reklame under Super Bowl er $4 mio. og det betaler de største brands i USA gerne – det kan nemlig godt svare sig. Men endnu mere interessant er det at samtlige bil-reklamer under Super Bowl for 3 uger siden brugte analogier til at sælge budskabet.
Læs mere om hvordan og hvorfor nedenfor
ANALOGIER SOM VÆRKTØJ
Når 30 sekunders reklame koster $4 mio. og skal ses af mere end 110 mio. forventningsfulde potentielle kunder, så køber verdens top-brands de skarpeste hjerner i reklamebranchen til at skabe den perfekte historie - oftest båret af analogier. Se infografic over adfærden og økonomien bag Super Bowl-reklamerne her (klik for at se i fuld størrelse):
Fun fact: ”Heavy drinkers (47%) are eight times as likely to buy a product while watching Super Bowl compared to non-drinkers.”
I et tidligere indlæg på denne blog tog jeg et kort kig på, hvordan Mercedes brugte kuffertfisken som inspiration til at reducere brændstof-forbruget og hvorfor Pinnacle Security’s salgsdivision kunne løse deres udfordringer ved at anvende Mormonernes ”fod-i-døren”-teknikker. Analogier kan hjælpe med at løse både konkrete og abstrakte udfordringer indenfor udvikling af produkter, services, organisationer, og kommunikation.
6 FORUDBESTEMTE ELEMENTER
Et efterhånden klassisk israelsk videnskabeligt studie viste at 89% af pris-vindende reklamer følger en af 6 forudbestemte templates: Extreme Consequences, Pictorial Analogy, Extreme Situations, Competition, Interactive Experiments, og Dimensional Alteration. Endnu mere interessant er det at langt størstedelen af de bedste reklamer bruger analogien som den kreative drivkraft.
Selvom vi mennesker er hot-wired til at fortsætte ad den gængse vej, specielt under tidspres, mangel på ressourcer og mentalt overskud, da vores hjerner belønner os for at vælge de kendte løsninger (dvs. fortsætte med at lave de eksisterende neuro-connections), så belønnes vi også i hjernen når vi forstår en analogi. Det kan være så simpelt som når Shakespeare skriver ”Juliet is the sun”, for at fortælle os at Julie er varm og omsorgsfuld. I Mercedes’ tilfælde brugte udviklerne flere år på at undersøge hvad analogien skulle være. Læs med, og lad os dykke længere ned i analogiens væsen.
DE 5 BEDSTE ANALOGIER
Det er ikke så overraskende at samtlige bilreklamer under Super Bowl bevidst brugte simple analogier til at belønne seernes hjerner. En belønning brands og reklamebureauer håber seerne vil betale tilbage ved at foretage en bestemt handling. Her er 5 af de bedste analogier blandt Super Bowl-bilreklamerne.
AUDI OF AMERICA (VOLKSWAGEN)
Hvad får man når man parrer en Chihuahua og en Doberman? Doberhuahua - et skræmmende kompromis. Audi fortæller os: ”Compromise scares us too.” og slutter reklamen med punchlinen ”Audi. Designed without compromise.” Reklamebureauet bag, Venables, Bell & Partners, laver en analogi på noget sjovt, men også skræmmende for en amerikansk bilkøber – nemlig et kompromis. Og fortæller derfor at Audi A3 er designet uden kompromiser.
HONDA HUGFEST
Igen, en simpel analogi driver historien i de 30 sekunder skabt af RPA. Honda bygger flest top-sikre biler i USA og opfordrer derfor alle til at kramme én de holder af – for Honda holder af de mennesker du holder af. Bruce Willis krammer sin personlige stuntmand som i analogien repræsenterer Honda.
FORD: NEARLY DOUBLE
I denne reklame af Wunderman er budskabet at Ford Fusion hybridbilen kører næsten dobbelt så langt på literen som lignende biler – et budskab der bliver nævnt igen og igen. Derfor kører man samme reklame to gange…eller næsten, for flere elementer, bl.a. skuespillere (Rob Riggle og James Franco) og omgivelser er ændret. Hvis budskabet er næsten dobbelt, så kører vi reklamen næsten dobbelt.
Se om du kan lave analogierne bag Jaguar og Hyundai’s reklamer:
JAGUAR
HYUNDAI GENESIS
Når de kreative teams bag Super Bowl-reklamerne får mulighed for at ramme flest mulige seere, bruger de ofte analogier fordi det er en effektiv og belønnende måde at kommunikere på.
Følg med her på bloggen når serien om analogier fortsætter.
Anders Sahl Hansen er managing partner i Connections.
Connections kommer med svar på følte udfordringer. Der er altid en anden branche, et sted i naturen, eller et andet land, hvor man har løst en lignende problemstilling.
Connections er den sande afsøger af det horisontale vidensbegreb, kan bruges til at lægge siloer ned og grave kosteffektive svar frem på de uoverskuelige udfordringer, som de fleste brancher står med.
Er du interesseret i at vide mere om Connections by Innovation Lab og hvordan I kan udnytte Connections til at udvikle i jeres egen organisation, så ring eller skriv til Anders Sahl Hansen.
via:http://innovationlab.dk/blog/30-sekunder-4-mio
No comments:
Post a Comment