Friday, March 7, 2014

DET NYE MICROSOFT

I den forgangne uge har jeg dels været en dejlig uge i Marokko, og samtidig fik Microsoft omsider, efter et års jagt, ny topchef. Det har været et vanskeligt job at besætte. Microsoft er en af verdens største og vigtigste IT virksomheder, men det vanskelige består i deres fremtidige enorme udfordringer.
Microsoft er nemlig fanget i en PC-verden fra 80’erne og 90’erne. Dengang da PC’en var det vigtigste IT redskab, den var virksomhedens – eller hjemmets – stolthed. I dag er den vigtig, men den er bare et værktøj ligesom boremaskiner, sneskrabere og den slags. Mens salget af smartphones og iPads ræser af sted, er PC salget stagnerende eller i tilbagegang. De bruges til de brænder ud, og så køber man en ny. Microsoft XP, et 12 år gammelt operativsystem, er stadig meget udbredt, og det er stadig velfungerende, så hvorfor skifte? På vej til Marokko bed jeg mærke i landgangsbroen til flyveren i Kastrup, sikkerhedssystemet i Marrakech lufthavn og bankens hæveautomat samme sted. Alle kører de stadig XP. Det er der ikke meget nysalg i!
Samtidig er næsten alle andre operativsystemer i dag gratis. Android og IoS er gratis. Dette kan blive problematisk når næsten 25 procent af indtjeningen i Microsoft stammer herfra. Det anden økonomiske fundament i Microsofts indtjening, kommer fra Office programpakkerne. Office er der stadig masser af penge i, og netop derfor prøver Microsoft at holde Office på PC’en - for at bruge den til at sikre PC’ens succes. Men når der sælges 4-5 gange så mange ikke PC-baserede enheder, er det naturligvis ikke nogen holdbar strategi.
80’er succes
Hele Microsofts gigantiske forretning er funderet på PC’en og successen i 80’ene. Microsofts gennembrud skete da de blev bedt om at levere operativsystem til IBM’s PC tilbage i begyndelsen af 80’erne. Og de har i mange år været fanget i den tidslomme. Der er mange gode nye successer i Microsoft. Bing søgemaskinen, Cloud Services og Xbox. Men broderparten af forretningen hænger stadig uløseligt sammen med PC’en - og de bånd skal løsnes. I dag sidder Microsoft så der, med med 80’er frisure, virtuelle trompetbukser, Kim Schumacher og hele balladen, og blinker lidt nervøst med øjnene og prøver at finde sig til rette i 2010’erne. Der er enorme ressourcer og muligheder, men forretningen Microsoft står overfor de største ændringer siden dengang 5 nørder modtog et telefonopkald fra IBM. Valget af Satya Nadella som ny CEO for Microsoft er ikke nogen dårlig ide. Han kommer lige præcis fra de dele af Microsofts forretning der tegner fremtiden, og ved at bede om at Microsofts stifter Bill Gates om at bistå ham, får han næsten uindskrænket magt til at ændre Microsoft.
Microsoft skal skabe et økosystem
Microsoft dominerer PC industrien, men med kun 20 pct. af det samlede marked, er dette ikke et relevant marked. Hvad værre er, de andre og mere populære enheder er dem der fører til købsbeslutninger. Har man først vænnet sig til en smartphone med Apples IoS eller Googles Android, ja så klarer man sig enten med det, eller også køber man en tablet med samme system, og så bruger man apps og services fra den verden man nu færdes i. Vi oplever et skift fra programpakker til sammenhængende økosystemer. Apple og Google er godt i gang med at lave cloud og service baserede økosystemer, hvor enheden er ”touchpoint” til et helt univers. Apple’s verden er perfekt, ligesom Andeby uden tissemænd og bryster, men perfekt. Googles verden er altomfattende og velfungerende. Microsoft skal skabe deres verden, og de er kun så småt begyndt. Microsoft kan ikke længere klare sig som software leverandør, de skal både have hardware, og de skal have et økosystem. De skal samtidig vænne sig til en verden, hvor man ikke sælger et produkt, men en service, og måske endda ofte forærer noget væk for at få et langvarigt service-baseret kundeforhold.
Slanke og gratis produkter
Windows, der er en meget stor del af Microsofts indtægtsgrundlag, bliver sandsynligvis gratis. Microsoft kan ikke tage penge for noget som Apple og Google forærer væk. Vi vil se en gratis forbruger-Windows. Der vil stadig være en professionel udgave til virksomheder der koster penge.
Office, der i dag er totalt låst og taget til gidsel af Windows, bliver sluppet fri. Office til Apple iPad vil komme i 2014. Microsoft står med et pest og kolera valg, ved at lancere Office til iPad skubber man til iPad’s succes, men hvis man ikke lancerer, så vil Office stille og roligt blive et nicheprodukt sammen med PC’en.
Fra produkter til service. Netop Sataya (den nye topchefs) baggrund i cloud og services hos Microsoft borger godt for lanceringen af nye betalbare service. Det peger i retning af en struktur, hvor man går fra tunge og overvægtige strømforbrugende programmer på PC’er til slanke produkter der ikke kræver så meget processorkraft og – strøm, og så en bagvedliggende service som vil være den primære fremtidige forretning. Det er præcist den retning Microsoft har brug for at gå i – og lige nu er toget ved at køre fra stationen.
Hardware som en del af løsningen.
Fra en lagdelt model, hvor man sælger software, til en totalt integreret model. Apple har med stor succes fået alt til at spille sammen, og skaber utrolig lækker hardware. Microsoft er nødt til, sammen med Nokia som man nu kontrollerer, at skabe spændende produkter. Nokia er en meget innovativ virksomhed som man kan håbe at Microsoft giver råderum. Microsoft har også andre gode kort i ærmet med HP, hvis ellers man kan finde fælles fodslaw. HP er en af verdens mest innovative teknologivirksomheder, så hvis man kan få dem til at spille med, så kan det understøtte et genfødt Microsoft version 2.0
Men to af de produkter der udgør broderparten af forretningen skal altså enten gøres gratis eller blive til en service fremover. God arbejdslyst Mr. Nadella. Welcome to the Office, look out of the Windows.
via:http://innovationlab.dk/blog/det-nye-microsoft

No comments:

Post a Comment